loading...
دل من
یوسفی بازدید : 20 چهارشنبه 12 مهر 1391 نظرات (0)

لاله صبوري : در 18 سالگي مادر شدم
 

لاله صبوري معمولا در نقش‌هايش يك نوع شيطنت و بازيگوشي كودكانه را تداعي مي‌كند.

او در مجموعه تلويزيوني «مثل من مثل تو» به كارگرداني شاهين باباپور نقش يك مادر با اعتقادات مذهبي را بازي كرده است.

كار براي كودكان هميشه براي صبوري، اولويت داشته و سعي كرده هميشه بهترين ارتباط را با بچه‌ها برقرار كند.

معمولا در مجموعه‌ها نقش مادر را بازي مي‌كنيد، اما مادر مجموعه مثل من مثل تو به لحاظ اعتقادات مذهبي‌اي كه دارد و آموزش مضامين اخلاقي و انساني كه به فرزندش مي‌دهد، متفاوت است. همين ويژگي، شما را براي بازي در اين مجموعه ترغيب كرد يا دليل ديگري براي حضور در اين سريال داشتيد؟

اولين عاملي كه مرا براي بازي در اين مجموعه ترغيب كرد، موضوع آن بود كه براي كودكان و نوجوانان بود. برايم جالب بود كه براي اولين بار در ماه رمضان مجموعه‌اي براي كودكان تهيه مي‌شود. معمولا در ماه رمضان جشنواره آثار مختلف براي بزرگسالان به راه مي‌افتد، اما تمام مجموعه‌هاي نمايشي كه پخش مي‌شود و بچه‌ها هم اين مجموعه‌ها را تماشا مي‌كنند، مناسب‌شان نيست.

مفاهيمي كه در اين مجموعه‌ها مطرح مي‌شود براي بچه‌ها جذابيتي ندارد. اين مساله شامل جذاب‌ترين مجموعه‌ مثل «او يك فرشته بود» هم مي‌شود كه وقتي بچه‌ها اين مجموعه را مي‌ديدند، مي‌ترسيدند. مجموعه‌هاي طنز مثل «زيرزمين» هم مناسب بچه‌ها نبود و بچه‌ها در اين نوع سريال‌ها با مفاهيمي همچون چك برگشتي، زندان، كلاهبرداري و... آشنا مي‌شدند. دانستن اين واژه‌ها براي بچه‌ها مناسب نيست. ممكن است ما بزرگ‌ترها به معضلات اجتماعي كه در اين مجموعه‌ها مطرح مي‌شود، بخنديم، اما طرح اين موضوعات براي بچه‌ها جالب نيست.

دليل ديگرم براي حضور در اين سريال اين بود كه كار براي شبكه دو بود. من چند سال است كه علي زارعان مدير گروه خردسال و كودك شبكه دو را مي‌شناسم. او حساسيت زيادي براي كاري كه انجام مي‌دهد، دارد و روي فيلمنامه‌ها دقت زيادي دارد تا كار آبرومندي تهيه شود. بعد از آن كه چند قسمت از فيلمنامه مثل من مثل تو را خواندم، خوشم آمد و علاقه‌مند شدم با شاهين باباپور كارگردان اين مجموعه كار كنم. داستان اين مجموعه، عجيب و غريب نبود، بلكه درباره يك خانواده معمولي بود. من هم در اين مجموعه مذهبي‌ترين نقشم را بازي كردم.

با توجه به اين‌كه مثل من مثل تو، نخستين تجربه سريال‌سازي براي كودكان ويژه ماه رمضان بود، به نظرتان بايد توليد چنين آثاري در ماه رمضان ادامه پيدا كند يا نه؟

بله، ساخت اين مجموعه در ماه رمضان براي بچه‌ها اتفاق خوبي بود. بازتاب‌هايي كه از اين مجموعه داشتيم، نشان مي‌دهد اين مجموعه تلويزيوني ديده شده و بچه‌ها از ديدن آن لذت بردند و آن را دوست داشتند. يكي از ويژگي‌هاي مجموعه مثل من مثل تو سادگي قصه‌ها بود، به همين دليل هم دوست‌داشتني شد. اين مجموعه به مفاهيم انساني و اخلاقي مي‌پرداخت و زبان شيريني براي روايت قصه كه قهرمانان آن سه كودك بودند، داشت.

ولي فيلمنامه مجموعه مثل من مثل تو انسجام لازم را ندارد، حتي برخي ديالوگ‌هاي اين مجموعه خيلي پيش پا افتاده بود به حدي كه براي بچه‌ها هم جذابيتي نداشت. در واقع بچه‌ها را خيلي ساده تصور كرده بود، در حالي كه نسل امروز باهوش هستند و راحت هر سخني را نمي‌پذيرند؟

من هم با شما موافقم. برخي قسمت‌هاي اين مجموعه متن‌هاي خوبي نداشت كه البته اين مساله به نويسندگان برمي‌گردد. گرچه متن‌ها خوب نبود، اما شاهين باباپور تلاش مي‌كرد با دكوپاژهاي (نمابندي‌هاي)‌ خوب و حركت دوربين به قصه‌ها ريتم بدهد و ضعف‌هاي متون را بپوشاند. دليل اين‌كه برخي متن‌ها خوب نشد، به اين خاطر بود كه ما همزمان با توليد، پخش داشتيم و به موقع رساندن كار باعث شد كيفيت برخي متون پايين بيايد.

شما علاوه بر كارگرداني و بازيگري، فيلمنامه هم مي‌نويسيد. وقتي فيلمنامه اين مجموعه را خوانديد و با ضعف‌هاي متن روبه‌رو شديد، در اين باره به دوستان تذكر نداديد؟

چند قسمت اول اين مجموعه خيلي بهتر بود، اما به مرور كه زمان كمتر شد از كيفيت متن كمي كاسته شد، چون با كمبود زمان روبه‌رو بوديم. مساله ضعف در فيلمنامه فقط شامل حال مجموعه مثل من مثل تو نيست و اين معضل شامل حال مجموعه‌هاي ديگر هم مي‌شود.

معمولا بازيگران، علاقه‌مند به بازي در آثار كودك نيستند، چه عاملي شما را در طول اين سال‌ها ترغيب كرده تا در آثاري كه براي بچه‌ها ساخته مي‌شود، حضور داشته باشيد؟

من 18 سالم بود كه مادر شدم. بچه‌هايم در كنار خودم بزرگ شدند. به همين دليل از زمان جواني مادر بودم و هميشه بچه‌ها برايم اهميت داشتند و از 10 سال پيش فعاليتم را در زمينه نويسندگي براي بچه‌ها شروع كردم و به مرور به سمت كارگرداني رفتم. علاوه بر آن سعي كردم در كارهاي كودك هم بازي كنم.

هميشه كار كردن براي بچه‌ها دوست‌داشتني است و حس خوبي به من مي‌دهد. چهار سال پيش هم كه دختر كوچكم به دنيا آمد اين حس در من بيشتر زنده شد. بچه‌ها خيلي زود بزرگ مي‌شوند و بايد همراه آنها بود. به همين دليل اولويتم هميشه كار براي كودكان است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 327
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 67
  • بازدید ماه : 67
  • بازدید سال : 1,348
  • بازدید کلی : 9,044
  • کدهای اختصاصی